News

Eerste visreis met witvistrawler ‘Emeraude’

Afak Techniek: Graders, hoppers en transportlijnen
SM 934107 'Emeraude'

KATWIJK – De nieuwe SM 934107 ‘Emeraude’ is bezig met haar eerste visreis. De 80 meter lange witvistrawler is deze maand in de vaart gekomen voor twee Franse rederijen waarin het Katwijkse Parlevliet & Van der Plas deelnemingen heeft: Euronor en Compagnie des Pêches St. Malo.

Het opvallende ontwerp, met een boegvorm die zowel in de offshore als de visserij steeds meer opgang maakt, is van Rolls-Royce. Uitgangspunten daarbij waren minder weerstand, economische efficiëntie en stabiliteit. Het schip is gebouwd bij Kleven’s Myklebust. Vorig jaar leverde deze Noorse scheepswerf twee trawlers af aan de Duitse rederij DFFU, de ‘Berlin’ en de ‘Cuxhaven’, van exact hetzelfde ontwerp. De hoofdmotor van de ‘Emeraude’ is een Bergen Diesel van 3.600 kW. Rolls-Royce leverde onder meer ook de hulpmotoren, de hele voortstuwingsinstallatie en de hydrauliek aan dek.

Op dit moment vist de ‘Emeraude’ in de Barentszzee ten noorden van Noorwegen op kabeljauw, met een 35-koppige bemanning. De kab eljauw wordt aan boord gefileerd, geportioneerd en ingevroren. AFAK Techniek uit Katwijk is verantwoordelijk voor een deel van de vangstverwerkingsinstallatie; met name de ‘natte verwerking’, zoals de graders, hopperbins en diverse transportlijnen. Aan boord bevindt zich ook een compacte vismeelinstallatie, fabricaat Hedinn.

Lees verder

Spes Nova - Maaskant Shipyards

Hypermoderne Twinrigger/ flyshooter. Afak is betrokken!
  • Spes Nova
  • Spes Nova
  • Spes Nova

De nieuwbouwer van circa 470 GT met opvallende lijnen en scherpe boeg krijgt een lengte van 32 meter en wordt 9,60 meter breed. De diepgang wordt 5 meter. Enkele toeleveranciers: Caterpillar-generatoren van PonPower, elektrische installatie plus aandrijvingen van WeTec, een lierenpakket van DMT Marine Equipment, vangstverwerking van Afak en betimmering door Ytama. De schroef krijgt een diameter van 3.400 mm. Albert de Boer (nu op de PD 147) wordt schipper.

Continue reading